Werkkamer

Geconcentreerd thuiswerken? Zo doe je dat!

Hoewel het thuiswerkadvies ondertussen zo goed als geschrapt is, hebben we de afgelopen jaren de grote voordelen van het thuiswerken goed kunnen ontdekken. Zo is het hybride werken in een sneltreinvaart gekomen. Voor grote klussen, klantmeetings of fysieke werkzaamheden vertrekken we terug naar kantoor, terwijl we ook deels thuiswerken om de standaard werkzaamheden die meer concentratie behoeven, weg te werken. Maar wat als dat geconcentreerd thuiswerken even niet lukt? Geen paniek: met een paar aanpassingen in je werkruimte én werkdag, heb jij binnen no-time je concentratie weer te pakken.

Het belang van voldoende pauzes

Als groot voordeel van thuiswerken wordt gezien dat je amper wordt gestoord. Ideaal als je even flink wilt doorwerken, en zo alle taken van je lijstje kunt afstrepen. Toch is het ook een nadeel. Want juist doordat je tijdens je werk weinig wordt gestoord, vliegen de uren in een mum van tijd voorbij. Het resultaat? Halverwege de middag zijn je energie én concentratie op. En dus is het nemen van voldoende pauzes ook thuis een must. Zet desnoods een wekker, zodat je er voldoende aan wordt herinnerd om regelmatig even op te staan. Het uitgangspunt is om minimaal ieder uur even op te staan en je benen te strekken.

Goed meubilair is onmisbaar

Op je thuiswerkplek gelden dezelfde regels als op je werkplek op kantoor. Dat betekent dat ergonomisch meubilair ook thuis van belang is. Een verkeerde werkhouding zorgt namelijk voor vervelende klachten – zowel op de lange, als op de korte termijn. Niet alleen krijg je er nare rug- en nekklachten van, ook is een verkeerde houding door slecht meubilair van grote invloed op je concentratie, prestaties en energie. En juist daarom is goed meubilair onmisbaar. Denk bijvoorbeeld aan een instelbaar bureau van Officetopper, waarmee je de hoogte van je bureaublad perfect op jouw lichaamslengte kunt afstellen. Een ergonomische bureaustoel die je helemaal naar wens kunt afstellen, is daarbij natuurlijk ook onmisbaar.

Opgeruimd & overzichtelijk

Het is cliché, maar waar: een opgeruimde omgeving, is een opgeruimd hoofd. En dus is het ook belangrijk om jouw werkplek opgeruimd en overzichtelijk te houden. Een rommelig bureau leidt immers af en zorgt voor een verminderde concentratie en productiviteit. En ook ná je werkdag is het wel zo fijn om je werkplek opgeruimd achter te laten, zodat je in je vrije tijd niet wordt afgeleid door je werk. Een ladeblok bij je bureau is een perfecte oplossing als je weinig ruimte hebt in je werkkamer. Dit blok plaats je eenvoudig onder of naast je bureau – en neemt daarbij weinig plek in. Papieren, notities, kantoorartikelen of overige spullen haal je gemakkelijk van je bureau af en plaats je in het ladeblok. Zo heb je het altijd nog binnen handbereik, maar wél uit het zicht.

Gerelateerde artikelen

Back to top button