3 tips voor het efficiënt ontruimen van je woning
Ben je van plan om een woning te ontruimen? Dit is geen makkelijke taak, zeker niet als de reden van ontruiming het overlijden van een familielid of een bekende is. Daarnaast is het enorm veel werk, zeker als je gaat verhuizen en ook al tegelijkertijd bezig bent met het inrichten van het nieuwe huis. Het voelt vaak alsof je zoveel tegelijk moet doen, dat je niet meer weet waar je moet beginnen. Dat kan behoorlijk overweldigend zijn. Om je op weg te helpen geven we je in dit artikel 3 tips voor het ontruimen van je woning!
1. Hulp bij het ontruimen van je woning
Zie je echt door de bomen het bos niet meer en heb je het idee dat het je nooit gaat lukken om de woning op tijd ontruimd te krijgen? Dan is het beste dat je kunt doen een bedrijf inschakelen om je te helpen. Het is geen ramp om hulp te vragen, zeker niet bij zo’n enorme klus. Gespecialiseerde bedrijven, zoals Margron Woningontruiming, zijn immers veel sneller klaar met de klus, aangezien ze het dagelijks doen en een efficiënt systeem hebben voor het ontruimen van een woning of kantoorpand. Wees dus niet te koppig en vraag om hulp als het je echt niet lukt, of wanneer je tijd nodig hebt om te rouwen en dus niet bezig kunt zijn met een ontruiming.
2. Zorg dat de administratie op orde is
Ga je een woning (laten) ontruimen, dan is het belangrijk dat je ook alle administratieve documenten onder de loep neemt. Zo weet je ook meteen wat er op financieel en administratief gebied nog allemaal geregeld moet worden. Vooral bij een overlijden is het verstandig om dit goed onder de loep te nemen. Dingen waar je bijvoorbeeld aan moet denken zijn:
- De hypotheek van de woning
- Eventuele openstaande leningen
- Verzekeringen van de woning
- Rekeningen die nog binnen zijn gekomen
- Lidmaatschappen die je op moet zeggen
- Abonnementen die gekoppeld zijn aan de woning
3. Wat doe je met de inboedel?
Zorg dat je voordat je aan de slag gaat met het ontruimen van de woning eens goed bekijkt wat je met de inboedel wil doen. In het geval van een verhuizing is het belangrijk om te bepalen wat in welke kamer in het nieuwe huis moet komen te staan en of er eventueel dingen zijn die je niet mee wil nemen. In het geval van een overlijden is het goed om na te denken over het verdelen van de inboedel onder de kinderen of vrienden. Plak labels op de meubels en spullen die weg moeten en de spullen die je juist nog wil houden of die iemand anders nog wil hebben. Zo gaat het veel sneller als je daadwerkelijk begint met het ontruimen van de woning!